Reflexions des d’Ohio

Eleccions 20D

S’acosten les eleccions del 20D i els partits comencen a posicionar-se de cara la campanya. És un bon moment de fer un anàlisi dels escenaris polítics que s’obren, i un dels millors que he sentit és el que es va produir al programa No Ho Sé de Rac1 amb els autors del llibre “Aragón es nuestro Ohio“. Del col·lectiu de politòlegs Piedras de Papel. Aquestes són algunes reflexions que he extret de la tertúlia entre Lluís Orriols, Alberto Penadés i Ferran Casas.

Els efectes del sistema electoral espanyol

  • Els partits necessiten un 18-20% dels vots en la majoria de circumscripcions per assolir representació al Congrés. Això es deu que la majoria de circumscripcions són petites (elegeixen com a màxim cinc diputats).
  • Aquest fet pot impedir que els nous partits esdevinguin una opció real de competència als partits majoritaris (PP i PSOE), que són els que tenen gran implantació territorial.
  • Però per primer cop a Espanya el clima d’opinió és favorable a poder votar partits diferents als majoritaris, fet que podria significar que en alguna circumscripció petita C’s o P’s puguin treure algun diputat.
  • L’efecte del vot útil s’ha trencat perquè encara no s’ha demostrat que els partits nous no puguin tenir un paper rellevant en la política espanyola. Si finalment no obtenen un bon resultat, de cara a les següents eleccions sí que se’ls castigaria electoralment amb el vot útil als partits majoritaris.

El cleavage generacional

  • A part de la competició entre esquerra i dreta present en cada comici, en aquestes eleccions afectarà la competició “vell-nou”, entre persones joves i més adultes. La gent gran segurament apostarà fort pel bipartidisme (partits majoritaris), mentre que els joves s’atreviran amb noves candidatures.
  • Coneixedors d’aquest fet, Ciutadans vol trencar l’eix esquerra i dreta perquè sap que té a guanyar intentant implantant l’eix vell-nou. La forta presència mediàtica del seu líder pot fer que aquest eix guanyi força.
  • El 40% dels electors espanyols es defineixen de “centre” o “sense ideologia”, fet que remarca que trencar definitivament l’eix esquerra-dreta pot ser una tàctica que pot beneficiar C’s.

El Procés català i el dret a l’autodeterminació

  • Podemos té un feu electoral a Catalunya, on un de cada quatre vots que rebia venien de Catalunya i generava consens entre els ciutadans d’identitat catalana i d’identitat mixta. El posicionament a favor del referèndum ha fet que s’allunyi de Podemos l’electorat de la resta d’Espanya.
  • La resta de partits (PP, PSOE i C’s) estan d’acord en no permetre ni la independència ni el referèndum, fet que situa el posicionament central sobre el Procés català en el “no”. Podemos queda fora de la centralitat.

Per què serveixen les campanyes electorals?

  • Les campanyes electorals no serveixen per guanyar vots d’altres candidatures. Normalment el “traspàs de vots” entre partits és d’un 8-10% del total de vots.
  • Les campanyes serveixen per reforçar les preferències individuals, per remarcar “jo sóc d’aquests” i per intentar que les persones que votin a altres partits perdin l’interès (desmobilitzar l’electorat rival).
  • Els indecisos normalment no existeixen, o són un % molt baix del total d’electors. A les enquestes es consideren indecisos a persones que són en realitat abstencionistes. Per tant les campanyes tampoc serveixen per ajudar a escollir el vot.

En resum: trencar el bipartidisme, el retrocès ideològic de l’eix esquerra i dreta, el tancament de files en contra del Procés català, i la mobilització de l’electorat propi seran les claus d’aquesta campanya del 20D que estem a punt d’encetar. Us recomano la lectura del llibre i seguir el blog de Piedras de Papel, si us agrada la política és imprescindible.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *