Elements de la campanya del 25M

Eleccions Europees 2014

A les portes d’unes eleccions al Parlament Europeu on les enquestes demostren un molt baix interès per part de l’electorat, els partits polítics han desplegat els elements clàssics de campanya electoral per tal de mobilitzar una societat desencantada amb la política europea i el sistema de partits català. Tot seguit repassem els elements de campanya dels partits catalans.


Partit dels Socialistes de Catalunya

PSC: El vot de la por

Cartell i eslogan del PSC

Ja fa diverses campanyes que el Partit dels Socialistes de Catalunya ha optat per la mobilització del vot a través de la comparació negativa, exhortant un rival que seria molt negatiu que guanyés. Des de la cèlebre campanya “Si tu no hi vas, ells tornen”, les diverses campanyes en clau estatal o europea han funcionat d’aquesta manera, amb un eslògan principal que en comptes de proposar o evocar una idea positiva el que fa és introduir neguit a l’electorat per si guanyen els que ells consideren els “dolents”.

Així, veiem que la principal imatge gràfica de la campanya amaga el candidat que, per altra banda, té una bona imatge. És jove, preparat i no ha tingut mai responsabilitats més enllà del partit, pel què no se l’identifica com a part de “l’aparell” (malgrat que ho és). Javi López, però, sí que apareix als spots televisius:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=CYkpICu4k-Q?rel=0&w=560&h=315]

Amb un discurs d’Angela Merkel de fons i un diàleg hiperbòlic sobre-impressionat entre la Comissió Europea i Rajoy pactant retallades, apareix el jove candidat. Música, so de fons i presència del candidat converteix l’anunci en inquietant. López es presenta amb cara de tristesa, com aguantant el tipus davant la greu situació econòmica i social, i acaba dirigint-se a l’electorat demanant que reaccioni.

Entre l’eslògan, la imatge gràfica i l’espot electoral, el PSC torna a construir un discurs de la por que pretén que l’electorat desencantat vagi a les urnes per evitar passar-ho pitjor. Si és cert que el missatge pot arribar a ser efectiu per a indecisos que tinguin clar a qui no volen votar, costa més de creure que a més pugui tenir un efecte mobilitzant, ja que els discursos negatius acostumen més a desmobilitzar.

Torna a dalt ↑

Convergència i Unió

CiU: Sí, a què?

Cartell CiU europees

El partit nacionalista continua en la seva línia positiva, amb la campanya dels “Sí” per tot. En la imatge gràfica, veiem al candidat Ramon Tremosa sostenint un cartell amb l’eslògan “Guanyem-nos Europa”, coronat amb un “Sí” requadrat i inclinat de tal manera que sembla ben bé una papereta que es diposita dins d’una urna.

Aquest és el joc que el partit proposa des de fa uns mesos: el “Sí” no és només una afirmació decidida, sinó que evoca directament el possible referèndum d’autodeterminació del proper 9 de novembre. A més, l’eslògan evoca a la pertinença de Catalunya a la Unió Europea, fet que acaba de vestir el missatge del partit més en clau sobiranista que no pas d’unes eleccions europees.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=ZEDCI2cXndc?rel=0&w=560&h=315]

El candidat, un economista liberal que gaudeix de bona imatge, està emmarcat en un paisatge marítim, que evoca conceptes com tranquil·litat i horitzó. A més, apareix a l’espot televisiu ben flanquejat amb el President de la Generalitat. Però la trampa ja està feta i és prou evident. El missatge de campanya no és el paper de Convergència al Parlament Europeu, sinó que s’dentifiqui el partit amb el “Sí” a la consulta. Barrejar conceptes mai ha estat massa bona opció.

Torna a dalt ↑

Partit Popular

PP: No ens hi jugem res

cartell PP europees

El Partit Popular sembla que no s’hi jugui res en aquestes eleccions. És més, sembla que els hi faci nosa. De fet, van ser els darrers a decidir el candidat a les eleccions, i han endarrerit el màxim possible el debat preelectoral. La imatge gràfica ja parla una mica per si sola: color corporatiu dominant, amb un “Vota PP” clàssic ben gran, i a sota un lema prou buit com “Lo que està en juego es el futuro”. La imatge del candidat, Miguel Arias Cañete, és el més complicat d’entendre.

Cañete és un històric del partit, de perfil baix i poc conegut per la majoria dels electors (excepte els catalans de les terres de l’Ebre). En el cartell han fet un dibuix de línies per suavitzar la seva imatge, però no poden amagar l’evidència: és gran, i no lliga de cap de les maneres amb imatge de futur.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=fms2fT3SGOU?rel=0&w=560&h=315]

Així que només quedava el remei que, a l’espot televisiu, ni rastre. Però tampoc del President del Govern. L’espot és dinàmic, amb imatges de diversos sectors de la població, tots ells però de classe mitjana. La fletxa que es va movent i apareixent és positiva, mira cap a munt en senyal de progrés. És un anunci que funciona. Però que podria ser de qualsevol partit només canviant els colors i el logotip.

Així, la campanya del PP és molt discreta, si bé és cert que mai s’han caracteritzat per campanyes espectaculars. Però ara, amb tots els escàndols que els sobrevolen, potser el més intel·ligent és no cridar massa l’atenció i gestinoar l’avantatge que els atorguen les enquestes.

Torna a dalt ↑

Esquerra Republicana de Catalunya

ERC: Caminant cap a la consulta

cartell ERC europeesEsquerra Republicana aposta en aquestes eleccions obertament per la campanya de la consulta. Segueix la línia encetada en les darreres eleccions al Parlament, amb el tema “Nou País” com a eix central. Fa una mica la sensació de que és igual quin tipus d’elecció sigui, que el tema central (per no dir únic) és la consulta del 9 de novembre.

Al cartell hi apareix el candidat, Josep Maria Terricabras, amb el lema “Comencem el #noupaís” i un sub lema a la part inferior, de “Ara, a Europa”. Malgrat que Terricabras és un personatge conegut, per la seva tasca acadèmica i la seva presència en mitjans de comunicació, és cert que gran part de la població no sap qui és, i altre gran part el costa identificar-lo amb Esquerra. De fet, va passar el mateix amb Oriol Jonqueras en el seu moment, un candidat independent que s’ha de donar a conèixer. És lògic, doncs, que la imatge central sigui el candidat. Adopta una postura un pèl estranya, intentant-li donar un aspecte més informal del què en l’imaginari tenim d’un professor de filosofia. Però no acaba de resultar i el cartell queda un pèl estrany. També per l’imatge del candidat (gran) amb la paraula “nou”.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=MwFue26LdPE?rel=0&w=560&h=315]

En l’espot, veiem a Terricabras, Maragall (el número 2), Oriol Junqueras i altra gent anònima caminant cap a la pantalla, exhortant la importància de la construcció del nou país. Simbolitza el camí cap a la independència, que s’apropa. Així, també veiem en l’espot que les eleccions europees són el menys important, i que s’ha de votar en clau catalana. Si bé ERC sap jugar bé les seves cartes, sembla que el camí emprat per anar a aquests comicis és erroni, ja que ni missatge, ni candidat, ni propaganda volen saber-ne res del Parlament Europeu, el que volen és seguir acumulant suports de cara el 9 de novembre i “internacionalitzar el procés”.

Torna a dalt ↑

Iniciativa per Catalunya – Verds

ICV: La dignitat del cop de puny

cartell ICV europeesIniciativa ha decidit deixar els formalismes al calaix i es decideix a endurir el seu discurs. Avesat a captar de totes totes el vot jove i el de la CUP (que no es presenta a les eleccions), Iniciativa opta per una imatge molt moderna i un eslògan en clau de polítiques socials, el seu fort. Continuista en la línia de les darreres eleccions al Congrés i al Parlament, el colors dominants són el negre i el verd corporatiu, donant foscor al cartell tot i que crida l’atenció. La imatge del candidat és de perfil, fet que ens diu que l’important no és la persona, sinó el missatge. “Els nostres drets: la nostra dignitat” és l’eslògan, fent una crítica a les polítiques d’austeritat.

El missatge d’Iniciativa és que s’ha d’anar a Europa a recuperar els drets perduts, missatge que podria funcionar d’igual manera en qualsevol elecció. Així, l’espot televisiu esdevé un element important:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=d5f7BWPSNbQ?rel=0&w=560&h=315]

És un espot impactant, jugant també a la confrontació com fa el PSC d’identificar als contraris. Però té un punt de “mala llet” amb l’objectiu de mobilitzar i anar a les urnes per canviar el sistema actual. Fa la sensació que ICV ha anat a seduïr el vot jove que va fer confiança a la CUP, i ara volen omplir aquest buit. Això sí, l’únic missatge positiu és sobre el dret a decidir, tema central a Catalunya i on el partit a voltes s’ha mostrat ambigu. No es pot deixar cap matís interpretable també amb la mirada posada al 9 de novembre.

Torna a dalt ↑

Ciutadans – Partido por la Ciudadanía

C’s: el repte de fer-se gran

cartell ciutadans europeesCiutadans afronta aquestes eleccions amb l’objectiu d’entrar per primer cop al Parlament Europeu. En solitari, sense coalicions, amb confiança de saber-se que són el partit revelació a Catalunya i que les enquestes li ponen. I la mostra que volen continuar en aquesta línia ascendent és la imatge i els missatges de la campanya: no canvia res.

Amb el lema “La fuerza de la unión” exhorten a la unitat d’Espanya, malgrat el joc amb Unió Europea. Però queda clar que el tema principal és el debat sobiranista, que és el que els funciona i del que no es pensen moure. Apareixen els tres candidats del partit, però l’important és el missatge, que fins i tot tapa parcialment al cap de llista.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=OgxC0BLBGAU?rel=0&w=560&h=315]

En l’espot, veiem una tertúlia en blanc i negre que ens recorda a un determinat anunci d’un banc, on els tres candidats demanen que la ciutadania deixi enrere els partits clàssics i apostin per la convivència. L’espot, que no aporta massa res, simplement redunda en la idea d’anar en contra la consulta i que els demés partits no són la solució de res. Una campanya de mínims (amb un pressupost de mínims), i que soni la flauta. Europa, també és el de menys.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *